środa, 6 kwietnia 2016

Bułki cukrówki - najprostsze drożdżówki

Mimo, że zjadłam już kilogramy wypasionych, napuszonych i eleganckich ciast i ciasteczek, te proste bułki pozostają najlepszymi z najlepszych. 

Mam takie wspomnienie. Mam nie więcej niż sześć lat. Jestem z rodziną w jakiejś małej miejscowości. Takiej w której na rynku jest kościół, niedaleko szkoła, a dookoła pola. Nagle czuję niesamowity głód - taki dziecięcy głód, kiedy aż boli brzuch. Kiedy nie można myśleć o niczym innym niż o jedzeniu. Kiedy chce się płakać i jęczeć i marudzić. I robię to wszystko, bo przecież jestem taka głodna. Nagle widzę mały sklep gs-u. Wchodzimy z mamą i nie ma tam nic poza bułkami cukrówkami.

Bułki cukrówki to takie zwykłe, maślane drożdżowe bułeczki posypane grubym białym cukrem. Sama pszenica, sam biały cukier, samo dobro. Od czasów mojego dzieciństwa nie widziałam ich nigdzie. Skutecznie wyparły je słodkie bułki z makiem, budyniem i czekoladą. Dlatego ostatnio zrobiłam sobie dokładnie takie jak pamiętam. 


Czas przygotowania: 15 minut
Czas oczekiwania: 90 minut
Czas pieczenia: 18-20 minut

Składniki na 12 bułeczek:

500 g mąki pszennej
40 g drożdży świeżych
80 g cukru
2 jajka
1 łyżka cukru waniliowego 
125 ml ciepłego mleka
100 g rozpuszczonego masła 
2 łyżki oleju
5 łyżek grubego cukru
1 łyżeczka cynamonu (opcjonalnie)


1. Drożdże mieszamy z 1 łyżką cukru i połową mleka. Odstawiamy pod przykryciem na 5 minut.

2. Do miski wlewamy pozostałe mleko, dodajemy mąkę, resztę cukru, cukier waniliowy, 1 jajko, masło. 

3. Zagniatamy ciasto do momentu, aż będzie elastyczne. Nam zajęło to 10 minut. 

4. Gotowe ciasto przekładamy do miseczki wysmarowanej olejem, przewracamy ciasto na drugą stronę tak, żeby całe było pokryte olejem, przykrywamy czystą ściereczką. 

5. Odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. 

6. Blaszkę wykładamy papierem do pieczenia. 

7. Wyrośnięte ciasto uderzamy pięścią i dzielimy na 12 równych części. Z każdej części formujemy kuleczkę. Wszystkie kuleczki kładziemy na blaszce zostawiając między nimi odstępy. Przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia na 20 minut. 

8. W tym czasie gruby cukier mieszamy z cynamonem.

9. Kiedy bułeczki urosną odkrywamy je. Jajko roztrzepujemy i smarujemy nim bułeczki. Posypujemy cukrem.

10.  Bułeczki wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na 20 minut.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za odwiedziny!
M+A