środa, 20 kwietnia 2016

Zapiekanka z białych warzyw z parmezanem

Moje dziecko zbudowane jest z kurzych jaj i... trzech kebabów. 

W ciąży miewa się różne zachcianki. Niektóre dziewczyny w środku nocy jeżdżą po frytki (albo bezwarunkowo żądają frytek), inne jedzą kanapki z dżemem i ogórkami kiszonymi. Ja na początku zjadałam trzy kebaby. W ciągu jednego tygodnia. A potem to już pozostałam wierna jajkom. Jajka mają moc magiczną - dobrze zacząć nimi dzień, bo dają mnóstwo energii i uwielbiają różne dodatki. Dlatego dzisiaj, kiedy w ciągu dnia nie mam czasu na wielkie gotowanie sięgam po ... jajka.

Ta zapiekanka jest idealną opcją obiadową na ciepło i na zimno. Białe warzywa delikatnie udusiłam na wodzie (unikam smażonego), a potem razem z czerwoną cebulką i masą jajeczną zapiekłam. Mimo pięciu jajek, całość jest cudownie lekka i sycąca. Nie jest to przepis "na jedną rękę", bo naprawdę ciężko siekać warzywa z małym człowiekiem na boku. Jest za to szybki, więc spokojnie można go przetestować wieczorem. 

Do zapiekanki nie dodałam soli poza tą naturalnie występującą w parmezanie. Ostatnio złapałam się na tym, że tak ograniczyłam dodatek soli w diecie, że nie dam rady zjeść bułek z pobliskiej piekarni - takie wydają mi się słone. Wybieram więc żytni chleb na zakwasie. Jednocześnie nie dodając soli do warzyw odkrywam codziennie ich niesamowitą słodycz. 

Wpis powstał we współpracy z  Cisowianka - Gotujmy Zdrowo - Mniej Soli.



Czas przygotowania: 20 minut
Czas pieczenia: 40 minut

Składniki:
3 łyżki oliwy z oliwek
4 łyżki sezamu
1 piet(r)uszka
1 fenkuł
1 średniej wielkości cukinia
1 czerwona cebula
1 ząbek czosnku 
1 łyżka tymianku
5 jajek
1/2 szklanki otartego parmezanu (lub sera bursztyn)
1/2 szklanki mąki (użyłam orkiszowej)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki czarnego pieprzu
1 łyżeczka kurkumy (opcjonalnie)


1. Blaszkę o średnicy ok. 23 cm smarujemy oliwą z oliwek. Dno i brzegi posypujemy sezamem. 

2. Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni Celsjusza. 

3. Pietruszkę obieramy i kroimy w cienkie plasterki. 

4. Fenkuł myjemy, przekrawamy na pół. Wycinamy kłąb, a resztę kroimy w cienkie kawałeczki.

5. Cukinię myjemy i kroimy w cienkie plasterki pozostawiając skórkę. 

6. Cebulę obieramy, odkrawamy 2 cienkie plasterki. Resztę drobno siekamy. 

7. Czosnek siekamy.

8. Na patelnię wlewamy 1/3 szklanki wody, wrzucamy pietruszkę, fenkuła i posiekaną czerwoną cebulę, czosnek i tymianek. Przykrywamy i dusimy na małym ogniu przez 5 minut. 

9. W miseczce rozbijamy jajka, dodajemy parmezan, mąkę, proszek do pieczenia, pieprz, kurkumę. Mieszamy do uzyskania jednolitej masy. 

10. Uduszone warzywa zdejmujemy z patelni. Wrzucamy do miski, dodajemy pokrojoną cukinię i masę jajeczno-mączno-serową. Dokładnie mieszamy. 

11. Gotową masę z warzywami wlewamy do blaszki. Na górę kładziemy plasterki cebuli. 

12. Zapiekankę wstawiamy do pieca na 40 minut, aż się zezłoci. Wyciągamy i serwujemy na ciepło lub na zimno. 


1 komentarz:

  1. wspaniała zapiekanka! bardzo kusząca warzywna wariacja :)
    ja będą w ciąży (każdej jednej) pożerałam sajgonki (dzwoniłam nawet do znajomych by mi przywieźli :) i piłam sprite, czego nie robię nigdy na co dzień :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za odwiedziny!
M+A