piątek, 20 maja 2016

Smakowita Ella - książka bez glutenu, laktozy i białego cukru

To pierwsza książka kucharska do której przeczytałam wstęp. Dzięki niemu zrozumiałam jak bardzo może pomóc nam w naszym życiu z atopią. 


Ella Woodward to autorka bloga Deliciously Ella. Kiedy zdiagnozowano u niej niezwykle rzadką chorobę POTS postanowiła całkowicie zmienić dietę. Wyeliminowała przetworzone produkty, gluten, nabiał, biały cukier i wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Jej dieta bogata jest w rośliny strączkowe, super foods (acai, goi, orzechy), świeże warzywa i owoce. Co najważniejsze, dieta działa cuda i autorka książki twierdzi, że czuje się świetnie. Sądząc po popularności bloga, dobrze czuje się nie tylko ona, ale też rzesza jej wiernych fanów.

Książka podzielona jest na rozdziały "składnikowe": podstawy, produkty zbożowe, orzechy i nasiona, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, smoothie i soki, życie według Elli. Każdy rozdział rozpoczyna się od wstępu opisującego dokładnie wszystkie składniki i ich właściwości zdrowotne. Dowiecie się z nich dlaczego warto jeść soczewicę, dlaczego płatki owsiane są lepiej tolerowane niż pszenica, czym różnią się różne rodzaje komosy ryżowej. A potem będziecie mogli zatracić się w świecie prostych przepisów i ładnych zdjęć. 


Pisząc proste przepisy mam na myśli przepisy, których czas wykonania nie przekracza pół godziny. Jedną zasadzką mogą być składniki, które nie są dostępne w pierwszym lepszym sklepie. Komosa ryżowa, tapioka, acai, chia, spirulina to składniki, które dla niektórych znane są tylko z blogów i menu hipsterskich wegańskich restauracji. Trzeba więc obkupić się w ekologicznych delikatesach (lub Rossmanie) w te niecodzienne ingrediencje i robić przepis za przepisem. Albo traktować je jako punkt wyjścia, inspirację do tworzenia prostych smaków, a komosę zastępować jaglanką, acai naszymi rodzimymi jagodami. 


Smakowita Ella to pierwsza książka od bardzo dawna, która tak mocno mnie zaskoczyła. Wertuję ją raz po raz szukając inspiracji. Zrobiłam już miseczkę acai, przymierzam się do pizzy z komosy. Receptury Elli wydają mi się jakimś darem z nieba. Od ponad roku codziennie gotujemy wszystkie posiłki do przedszkola dla naszej córki z AZS. Kiedy więc nie mam już żadnych pomysłów na obiad czy podwieczorek, otwieram Ellę i znajduję jakieś nowe rozwiązania - kremowa owsianka kokosowa z jabłkami jest idealnym podwieczorkiem a curry z ciecierzycą to dobry jednogarnkowiec. Ta książka przekonuje mnie do poszukiwania prostoty (która leczy, jak się przekonaliśmy). Ostatnio polecałam ją Czytelniczce, która szukała książki niezwykłej. Jest zachwycona!


Smakowita Ella
Wydawnictwo Znak - cena okładkowa 49,90 PLN (zobacz)
oprawa twarda
stron: 255 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za odwiedziny!
M+A